Dia kép vagy dia film alatt azokat a filmeket, azokat a filmkockákat értjük, melyek pozitív képet mutatnak, így közvetlenül vetíthetők.
Az ilyen filmekre a fényképezés lényegében ugyanúgy történt, mint a negatív filmeknél.
A gyártásuk és az előhívásuk azonban lényegesen különbözött.
A dia filmeket leggyakrabban kockánként szétvágták, majd bekeretezték, így vetítették.
A diakeretek két nagy csoportra oszthatók: üveges és üveg nélküli keretekre.
Az üveges keretek védték a sérüléstől és a portól a filmet,
továbbá a nagy fényerő miatt meglehetősen meleg vetítőgépekben képesek voltak síkban tartani a filmet,
ami élesebb képet eredményezett.
Mindezekért az előnyökért igen borsos árat kellett fizetni vásárláskor.
Mára azonban kiderült, hogy a technika történet egyik legnagyobb kudarca lett ez a megoldás.
Feltehetően az üveg és a filmszalag közötti vékony rés okozta kapilláris hatás miatt
az átlagos légköri páratartalom is elegendő volt ahhoz, hogy nedves foltok alakuljanak ki a filmen,
jól letapadva az üvegre.
A foltok és kontúrjuk látszanak a digitalizált képen.
Jellemző továbbá az üveges keretekre, hogy a belsejük poros, ami a digitális képen tűélesen látszik és nyilván rendkívül zavaró.
Néhány esetben előfordult, hogy gombásodásnak indult a dia, és viszonylag egyenletes rétegben, matt üveg szerűen tette fátyolossá a képet.
Mindezek a hátrányok olyan erőteljesek és gyakoriak, hogy csak rendkívüli esetben - megrendelőink kifejezett kérésére - hajlunk arra,
hogy üveges keretben digitalizáljunk diákat. A problémára egyetlen megoldás létezik:
szét kell szedni a kereteket és "meztelenül" digitalizálni a filmkockát.
A szétszerelést megrendelőink is el tudják végezni, de mi is elvállaljuk.
A keretezett és a keret nélküli, "meztelen" filmkockák digitalizálása ugyanannyiba kerül.
Az üveg nélküli keretek gond nélkül átvészelték az elmúlt évtizedeket.
Zárt dobozban tárolva még porosak sem lettek, legalább is szabad szemmel és kivetítve nem láthatók a szennyeződések.
A digitális képen azonban élesen kirajzolódik minden.
A szép eredményhez nagyon tisztának kell lennie a filmnek, így azt minden esetben le kell tisztítani.
A keretezett diát csak kézzel tudjuk áttörölni, ami gyakorlatilag abból áll, hogy a port a sarkokba kitoljuk,
ami persze a képen is látható marad.
A szebb eredmény elérése érdekében támogatjuk az üveg nélküli keretek szétszerelésére vonatkozó megrendelői döntést.
További előnye ennek a döntésnek, hogy így megrendelő negatív filmjeivel egyszerre lehet feldolgozni az anyagot,
míg a keretes digitalizáláshoz át kell szerelni a gépünket, ami időigényes, és csak akkor tesszük meg,
ha elegendően sok ilyen megrendelés gyűlik össze.